– Å handle lokalt er din stemmeseddel for liv i byene

04.12.2022

- Å handle lokalt er ekstra viktig i disse dager, sier Lene Bergo hos Innsia, Tore Skar hos Intersport, Ane Schjerpen hos Spor1 og Dagfinn Dulsrud hos Dulsrud Klær. Butikkdriverne ser mørke skyer og tøffere tider fremover.(Tekst og foto: Ragnhild Fladsrud)
- Å ta et bevisst valg om å handle lokalt er din stemmeseddel for at det skal være butikker og et levende sentrum både i Moelv og Brumunddal i framtida, sier Dagfinn Dulsrud.

Vi står i tider med usikkerhet med flere hendelser som påvirker samfunnet vårt. Først to år med pandemi. Når verden skulle bli normal igjen skyter hverdagskostnadene i været og en ny krig bryter ut. Hvordan er det å drive butikk i to småbyer i Innlandet nå?

-Først må vi få rette en stor takk til alle som har støttet opp og handlet lokalt gjennom to år med pandemi. Dette er vi så utrolig takknemlige for, sier en samlet tropp med  representanter fra fire ulike butikker i Moelv sentrum.

Mørke skyer i horisonten

– Hva tenker dere om julehandelen og tida fremover?

– Vi håper og tror det skal gå forholdsvis greit med julehandelen selv om det vil svinge litt for de ulike bransjene. For 2023 er det ingen tvil om at det er mørke skyer i horisonten og at det vil bli tøffere å drive butikk, sier Dulsrud, som har en krystallklar oppfordring til folket.

– Med mindre penger å handle for er det enda viktigere å ta et bevisst valg om å handle lokalt. Dette er din stemmeseddel for at det skal være butikker og et levende sentrum både i Moelv og Brumunddal i framtida. Det er helt avgjørende med butikker og handel for at det skal være liv og ting som skjer i et bysentrum, mener Dulsrud.

Tore Skar har omtrent 50 år bak seg i familiebedriften Intersport i Moelv og har vært ute en vinterdag før.

– Det som er spesielt nå er at det skjer uforutsette ting som vi ikke er herre over, først med en pandemi og nå krig og økte kostnader som påvirker folks økonomi. Her er det en treghet som gjør at det fortsatt vil gå litt tid før vi får merke den fulle effekten av dette. Dette er vanskelig å påvirke og vi må bare forholde oss til det. Opp- og nedturer opplever vi jo hele tiden, men vanligvis er det enklere å gjøre noe med situasjonen selv, enn det som er tilfellet nå, sier Skar.

Salgsnedgang og mye på lager

Flere av butikker kjenner på usikkerhet for framtida nå. Både Ane Schjerpen i klesbutikken Spor 1 og Lene Bergo i interiørbutikken Innsia har i flere måneder opplevd større nedgang i salget enn de setter pris på.

– Folk er mer forsiktige og handler også for mindre enn før, opplever de to. I kombinasjon med høyere kostnader til spesielt strøm, er det til bekymring for de små lokale butikkene.

Klesbutikkdriverne Lise Brovold hos Miss1 og Mona Lierhagen hos Zaraz i Brumunddal merker også nedgang i salget, og er takknemlig for hver og en av sine trofaste kunder som handler og støtter opp om dem. De to butikkene bugner nå av varer som ble kjøpt for inn for nærmere ett år siden.

– Etter pandemien håpet vi jo på at handelen skulle gå opp og bli bedre i 2022, forteller Lierhagen. Hun erkjenner at det er litt trasige dager, men har troa på at det skal gå bra.

– Jeg blir nødt til å kjøre et stort romjulssalg i år, sier Brovold, som tenker spesielt på barnefamiliene som er blant dem som rammes hardest av de økte kostnadene.

 

- Det er ei usikker tid, sier Lise Brovold hos Miss1 i Brumunddal. Hun og flere med henne merker nedgang i handelen. Hun har også mye varebeholdning på lager, og må satse på et skikkelig romjulssalg.

Venter nedgang i julehandelen

Spådommene fra bransjeorganisasjonen Virke er en nedgang i julehandelen med 3,5 prosent på landsbasis.

– Dette er sammenlignet med all-time-high i fjor, så forventningen er at årets julehandel fortsatt vil lande på et høyere nivå enn 2019, før pandemien. Vi tror derfor at julehandelen vil holde seg generelt bra også i år, men at det vil være forskjell på bransjer, hvor dagligvare, klær og sko er de som vil merke nedgangen mest, sier Dulsrud, som selv er aktiv medlem i Virke.

Siden 2020 har modølene hatt en vellykket satsning med Moelvpotten, som også i år  skaper et stort engasjement for å handle lokalt og er en viktig bidragsyter til den lokale julehandelen.

-Dette er noe både lokalbefolkningen og tilreisende gjerne vil være med på, fortelles det.

Handle lokalt – også på nett

Netthandel er en hard konkurrent for butikkene i gata. I fjor høst ble det etablert i alt ni nye lokale nettbutikker i Moelv og Brumunddal, som et tiltak for å løfte netthandel lokalt. Trine Stensrud hos Bus Stop var en av de som valgte å starte nettbutikk.

– Hvordan har det gått?

– Så langt i år har vi solgt for 40.000 kroner i nettbutikken. De siste ukene har jeg sendt varer både til Kongsvinger, Drammen, Skedsmokorset og Hommersåk i Rogaland. Dette er jo salg jeg ikke ville fått ellers, så selv om nettbutikken ikke har tatt av enda, er det kjærkomne kroner, sier Stensrud. Hun jobber mye med sosiale medier for å nå ut til flere og nye kunder, i tillegg til de som passerer utenfor butikkdøra i Brumunddal.

Både Bus Stop i Brumunddal og Spor 1 i Moelv har nettbutikk og erfarer at dette er et viktig utstillingsvindu for dem.

– Mange kunder følger med i nettbutikken vår og kommer med mobilen i hånda og vil se varen her i butikken, sier Schjerpen.

Her er over 40 butikker hvor du kan handle på nett i Moelv og Brumunddal.

Kjøpesenteret holder nesten stand

Mølla Storsenter i Brumunddal har gang på gang satt omsetningsrekorder gjennom de siste ti årene.

– Hvordan ligger det an i år?

– Nå er vi litt bak, med èn prosent mindre enn fjoråret i omsetning. Det er ikke så langt bak som vi trodde og det er nesten litt overraskende, sier senterleder Harald Tungevåg.

Julehandelen har startet bra med to gode uker, som har vært godt hjulpet av nyåpning for Sport 1 og Black week. Antall besøkende til senteret økte også i denne perioden.

– Nå regner vi med et par stillere uker, før vi får «syretesten» for årets julehandel. De to siste  ukene før jul er store og viktige for oss, sier senterlederen.

 

Senterleder Harald Tungevåg forteller om et kjøpesenter som nesten holder stand, sammenlignet med fjoråret. (Arkivfoto)

Unormalt – den nye normalen?

– Hva tenker du om 2023?

– Den nye normalen er kanskje at det skal være unormalt. Det er ikke så plankekjøring som før, det er raskere skifter og vi må følge med og være oppdatert, sier Tungevåg.

Senterlederen merker at det råder usikkerhet blant leietakerene om tida framover. Bransjer som hadde gode tider under pandemien, som oppussing, sport, mat og drikke og spesielt hus og hjem har i år vært nødt til å nedjustere budjettene sine gjennom året.

– Vi må prøve å tilpasse oss de rammene vi får å jobbe etter og være omstillingsklare, så er det utrolig hva som går an å få til, sier Tungevåg, med to pandemiår friskt i minne.

– Pandemien ga oss en tankevekker, og vi greide å komme greit gjennom det lokalt. Jeg vil virkelig berømme ringsaksokningene for hvordan de støttet opp med å handle lokalt. Dette er vi fortsatt helt avhengig av. Hos oss ser jeg flere positive muligheter for neste år, med videre oppussing, omrokkeringer og nye leietakere på senteret. Dette vil bidra til å gjøre kjøpesenteret både mer attraktivt, konkurransedyktig, og også koseligere som en møteplass, sier Tungevåg.