Dress med stor suksess hos Dulsrud i Moelv

04.02.2022

Dagfinn Dulsrud hadde en travel høst, og solgte rekordmange dresser. (Tekst og foto: Ragnhild Fladsrud).
2021 ga ingen pangstart for klesbutikken Dulsrud i Moelv. Men, så skjøt det fart. I løpet av et halvår solgte de flere dresser enn de noen gang har gjort på et helt år.

– Vi solgte rekordmange dresser på høsten i fjor. Vi fikk et helt eventyrlig andre halvår, hvor vi solgte vanvittig mange dresser. Vi har aldri solgt så mange på et helt år noen gang, forteller Dagfinn Dulsrud hos Dulsrud Klær i Moelv.

Ingen pangstart

Det ble ingen pangstart på året, med et første halvår som fikk en hel bransje til å skjelve litt i dressbuksene.

For, hvem trengte vel ny dress med hjemmekontor, avlyste arrangementer og en vår og sommer med utsatte konfirmasjoner og brylluper?

Ikke så mange.

– Vi hadde en svakere start på året enn vi pleier, forteller Dagfinn.

Heldigvis bragte høsten lysere tider med gjenåpning og en mer normal hverdag.

– Det er bare en ting å si. Det ble fullt trøkk og det bare økte på derfra, med folk som skulle ha dress til konfirmanten, bryllupet og andre festligheter, forteller butikkeieren.

Dress-spesialisten i Moelv var ikke alene om et feststemt dress-salg i andre halvår i fjor.

– Jeg har snakket med flere kjøpmenn, som kan fortelle om  omsetningsrekord for året, kun basert på salget for et halvår, forteller Dagfinn.

I det fine selskapet hadde Moelv-butikken en omsetningsøkning over gjennomsnittet for bransjen.

Etter en tregt første halvår, tok dress-salget helt av og ga travle høstdager i butikken hos Dagfinn Dulsrud. På et halvår solgte de flere dresser enn de noen gang har gjort på et år.

Andre generasjon

Dagfinn er andre generasjon i familiebedriften, som faren Arne startet opp på 1950-tallet.

– Butikken ble åpnet den 5. mars 1955, klokka 10, forteller Dagfinn nøyaktig.

Siden den gang har butikken utviklet seg til en anerkjent butikk, nærmest en institusjon i Moelv.  Fagkunnskap, service og merkevarer av høy kvalitet, bidrar til å trekke handlende til den lille byen med det store hjertet.

Flere nye kunder

– Vi har kunder fra hele distriktet. Flest fra Hamar, men også Brumunddal, Gjøvik, Lillehammer og oppover Gudbrandsdalen, forteller butikkmedarbeider Geir Olsen Bye.

Både han og kollega Sigrid L. Behrns, som leder an i dameavdelinga, har merket seg en ting.

– Vi har mange lojale kunder, men nå kommer det også stadig flere nye kunder for å handle hos oss. Det er artig, synes de to. De legger til at de nye kundene gjerne forteller om det, hvis de har hatt litt reisevei.

Færre og dyrere ting

Butikkeier Dulsrud merker også en endring i folks handlemønster etter snart to år med pandemi.

– Vi merker at folk søker mer kvalitet og at bærekraft nå er noe flere er oppmerksomme på. De kjøper heller færre og dyrere ting, opplever Dagfinn.

- Vi har mange lojale kunder. I tillegg kommer det også stadig flere nye kunder til oss, forteller Sigrid L. Behrns, Geir Olsen Bye og Dagfinn Dulsrud hos Dulsrud i Moelv.

Nettbutikk?

For Hemefra, som har lokal netthandel som en viktig satsning, må vi jo spørre.

– Hva med nettbutikk?

– Etablering av nettbutikk vil være en større prosess som krever større investeringer. Det kommer, men vil ta litt tid. Vi ser nettbutikk som et viktig utstillingsvindu for hele butikken vår, sier Dulsrud.

– På herresiden har vi ikke så mye tro på at findress er noe kara kommer til å handle på nett. Da trenger man service og fagkunnskap du får i butikken, slik at vi ser det som viktig å fortsette å forsterke det vi er gode på der, sier butikkeieren.

Dulsrud Klær bruker i dag Instagram, som sin hovedkanal på internett. Her er de ganske aktive med å legge ut ting og har funnet sin egen stil på fotograferinga.

– En gang tok det 13 minutter fra vi hadde lagt ut et bilde, før ei dame var på døra for å handle det vi akkurat hadde lagt ut. Hun hadde vel nærmest snudd på gårdsplassen, smiler Dagfinn, som absolutt erfarer at det er lurt å være synlig på nett.