Innsia – et lite hytteparadis på nett i Moelv
29.09.2022
Lene Bergo er en av to eiere av interiørbutikken som ble startet opp av Johanne Alhaug i 2010. De første årene var butikken i Hansen og Dysvik-kjeden før det ble satsning i full selvstendighet med Innsia fra 2016.
Tilfeldig forankring etter ti års båtliv
Lene ble med på laget etter at hun kom hjem og ankret opp etter ti års båtliv tur/retur Kiel på M/S Color Fantasy. Hun møtte igjen barndomsvenninna Johanne og de to kreative damene ble enige om å satse sammen. Lene kjøpte seg inn og har vært deleier siden 2015.
– Jeg hadde ikke planlagt å drive for meg selv så dette var helt tilfeldig, forteller Lene, som på ingen måte havnet helt på dypt vann ved å bli eier av en interiørbutikk på hjemstedet sitt.
– Johanne og jeg gikk også to år sammen på tegning, form og farge da vi gikk på videregående. Jeg har alltid synes det har vært gøy med farge, former og å finne løsninger til folk, sier Lene, og tar et «interiørkorrekt» karateslag på ei pute i butikken.
Her får kreativiteten blomstre og eierne gjør stadig endringer for å skape koselige miljøer, til inspirasjon for de som kanskje trenger litt hjelp til å se ting for seg.
Helt ny nettbutikk
– Nå har vi lansert den helt nye nettbutikken vår også, smiler Lene fornøyd. Det har tatt tid, så gleden er stor.
At de har nettbutikk er for så vidt ingen nyhet, det har de hatt i flere år. I forbindelse med det historiske samarbeidet mellom Moelv Handelsstands Forening, Brumunddal Sentrum og Ringsaker kommune om et digitalt løft for handelsnæringa med nettstedet Hemefra, samt lansering av flere nye nettbutikker, grep også Innsia muligheten å henge seg på.
– Fra 250 varelinjer i den gamle nettbutikken har vi nå nærmere 1100 varelinjer registrert i den nye nettbutikken vår, så vi har gjort et skikkelig løft, forteller Lene.
– Har det blitt noe handel på nett?
– Ja, det kommer da inn noen ordre jevnt og trutt nå. Før var det stort sett bare gardiner og sengetøy vi solgte på nett, men nå bestilles det også mer av andre ting, både interiør, gardinoppheng og sysaker. Vi har flest nettbutikkunder fra Oslo men det kommer også ordre inn fra steder vi nesten ikke har hørt om rundt om i Norge. Her om dagen kom det plutselig en ordre fra Florø. Nettbutikken er et viktig utstillingsvindu som gir oss mulighet til å nå ut til et større marked og at flere får vite om oss, sier Lene.
Hun jobber også mye med å være synlig i sosiale medier.
Spent på fremtida
Etter et år som har vært stillere enn vanlig, og foran en vinter med strømpriser som får både privathusholdninger og næringsvirksomheter til å skjelve i buksene, teller hver eneste krone inn i kassa.
Lene er ikke er fri for bekymring for hva som vil komme av strømregninger utover vinteren for den lille bedriften med tre ansatte og ei ekstrahjelp. Lene er den eneste som jobber fullt i butikken. Hovedeier Johanne har full jobb annet sted, men er aktivt med i butikkdrifta så mye hun kan. Anne Dahl har vært trofast butikkmedarbeider og fast syerske gjennom ti år.
– Hva tenker du om fremtida?
– Nå har vi holdt på i tolv år og vi vil gjerne holde på i tolv å til vi altså. Vi kan ikke konkurrere med de store kjedene på pris, så vi satser på gode produkter og merkevarer med god kvalitet, som det ikke er så mange andre som har rundt oss. Ellers er det jo en ting som virkelig gjelder og det er service, service OG service, sier Lene.
Med Anne som syr kan de tilpasse det meste av gardiner og spesialsy liftgardiner etter kundens behov.
Når Lene ikke er å finne i butikken betyr det ikke at hun har fri. Da er hun høyt og lavt på befaringer både hos privat- og næringslivskunder for å tilpasse og montere innvendig solskjerming og/eller tilpasse gardiner for både hus, hytter og næringslokaler.
– Vi må hele tiden jobbe med å skape oss flere bein å stå på, sier Lene.
Satser på hyttemarkedet
Som butikkdriver i Norges største hyttekommune er selvsagt hyttefolket en viktig og kjøpesterk kundegruppe som er gull verdt for en liten lokal bedrift.
Til helga starter høstferieuka som tradisjonelt sett bringer mange tilreisende hyttegjester til Ringsaker. Nå skal Innsia og Lene til fjells.
– Lørdag reiser vi for å stå på stand på høstmarkedet på Sjusjøen, forteller Lene. Tidligere i år var de også tilstede på hyttemessa på Hellerudsletta.
– Hyttemarkedet er ei kundegruppe som kanskje ikke handler så ofte, men som handler mye når de først handler, erfarer Lene.
At butikken satser ekstra på interiør av det koselige slaget og som passer på ei hytte er ikke så rart. Hytteierne er mange både med lokal tilhørighet og tilreisende.
– Vi har også veldig godt salg av gaver her hos oss, forteller hun.
Lenes høstfavoritter
Enten du er hjemme eller på hytta går vi inn i ei tid hvor vi ønsker å ha det litt ekstra koselig rundt oss. Her er noen av Lenes favoritter for å skape litt ekstra lune og gode høstdager enten du er hjemme i huset ditt eller på hytta.
Kanskje kan det være lønnsom investering med et pledd eller to ekstra gjennom vinteren for noen og en hver nå.