Ny logo med kongelig og historisk sus

17.06.2022

Morten Andersen, Lene Jægersborg og Gaute Freng viser logoen for første gang fra scena under Moelvdagene. (Tekst og foto: Ragnhild Fladsrud)
Moelvs nye ansikt utad ble vist fram for aller første gang under åpninga av Moelvdagene. En helt nye logo for hele byen, som bærer Moelvs historie med seg.

– Vi er så stolte av den nye logoen vår, vi synes den er skikkelig fin. Vi har gledet oss lenge til å vise den fram til modøler og alle andre, smiler Lene Jægersborg, leder i Moelv Handelsstands Forening.

Det enkle er det beste?

Logoen ble presentert for aller første gang under åpninga av Moelvdagene på Moelv torg torsdag ettermiddag. Gaute Freng i Ringsaker Blad ledet an fra scena, hvor det ble vist en presentasjonsvideo før Morten og Lene kunne avduke et fysisk eksemplar av logoen for første gang.

– Den er kjempefin. Det er noe kongelig over den, var modølene Kari Lise Øen og Else Gudbrandsens umiddelbare respons etter å ha sett logoen for første gang. Jørgen Gudbrandsen hadde gjort seg opp noen tanker på forhånd og hadde sett for seg både kjerre- og møllehjul med tanke på gamle tradisjoner langs Moelva.

– Jeg hadde tenkt og sett for meg noe helt annerledes, men jeg synes dette ble veldig bra. Den er så fin og enkel. Og er det ikke slik at det enkle ofte er det beste, smiler en fornøyd lanseringsdeltaker.

- Den er enkel, veldig fin og har noe kongelig over seg, var Kari Lise Øen, t.v og Jørgen og Else Gudbrandsen umiddelbare respons etter å ha sett logoen for første gang.

Et løft og kvalitetsstempel for byen

Handelsstandsleder Jægersborg kan fortelle at logoarbeidet startet i fjor høst.

– Det startet litt tilfeldig etter en annonse foreninga hadde i Sjusjømagasinet. En desinger hadde laget pilsymbol som vi likte veldig godt. Denne sådde ideen om at det var på høy tid å gjøre et løft med en ny logo, forteller Jægersborg.

Ved hjelp av midler fra Ringsaker Vekst kunne de hyre inn Page Black Design Bureau i Fredrikstad til å utvikle den nye logoen.

– Det er så proft utført, og i tillegg er det dratt inn så mange elementer av historikk fra Moelv. Logoen er rett og slett for bra til at vi bare kan holde den for oss selv her i Moelv Handelstand. Dette er en logo som vi håper og ønsker vil være samlende og et kvalitetsstempel for hele Moelv, sier Jægersborg.

I presentasjonsvideoen nedenfor du se hvordan logoen favner om historiske begivenheter av kongelig art, Moelva og hvordan inspirasjon er hentet fra den gamle Moelven station fra 1894. Det hele bindes sammen til budskapet om Moelv som knutepunkt i Innlandet  og ivaretar viktige slagord for byen i moderne tid; «Den lille byen med det store hjertet og «Hjertet i hjertet».

 

Egen logogruppe

Siden juletider har ei arbeidsgruppe med representanter fra Moelv Idé- og Næringsforum, Moelv Handelsstand, samt Geir Karlsen jobbet med hvordan logoen skal markedsføres og synliggjøres.

– Det første målet er å synliggjøre logoen ved innfartsårene for å ønske velkommen til Moelv på en veldig fin måte. Når det kommer til hvordan vi kan gjøre dette er det fantasien som setter grenser, men for å få det til er vi avhengig av finansiering og godkjenninger, sier Morten Andersen, som sammen med Per Heggelund, Dagfinn Dulsrud, Geir Karlsen og Lene Jægerborg utgjør den såkalte logogruppa.

Den fysiske logoen som ble vist fram under lanseringa er det Per Arne Kamperud som har laget.

– Det vil bli retningslinjer for bruk av logoen, for å ivareta kvalitet og at den blir brukt slik det er tiltenkt, sier Andersen.

Siden jul har ei logogruppe jobbet med ideer og planer om hvordan logoen skal brukes. Per Heggelund, f. h, Geir Karlsen og Morten Andersen er med i arbeidsgruppa. Per Arne Kamperud, t.v har laget den første utgaven av logoen som ble presentert på Moelv torg.

Litt handelsstandshistorikk

Handelen har lange røtter i Moelv helt tilbake 1894 da den nye jernbanestasjonen stor ferdig bygget i Moelv. Moelv Næringsdrivendes Forening, som dagens handelsstandsforening har sitt utspring fra, ble stiftet i 1937.

Foreninga hadde en egen kjøpmannsgruppe. De syntes for lite ble gjort når det gjaldt saker de brant for, om man så bort fra julegater. Dette endte med at Kjøpmannsforeningen etablert i 1955, med Arne Dulsrud som leder. Et verv han satt i sammenhengende helt fram til 1973. I 1974 byttet foreninga navn til Moelv Handelsstands Forening, som den fortsatt heter i dag.

På logofronten har det vært flere varianter, men de senere årene er det «Den lille byen med det store hjertet»-logoen som har vært gjeldende. Denne ble laget i samarbeid med Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole som et skoleprosjekt. Gullsmed Lene Jægersborg sitt spesiallagde Moelvsmykke var en viktig inspirasjonskilde, mens slagordet først ble uttalt av daværende handelsstandsmedlem Terje Ringstad, slik Jægersborg husker det.

Den nye logoen er sterkt inspirert av gavlen på den gamle Moelven jernbanestasjonsbygningen fra 1894. (Foto: Utlånt fra Torbjørn Hovde).

Kilde: Torbjørn Hovde